sob., 08.02.2020
12:00–13:30
Wykład
Muzeum Woli
wstęp wolny
Wykład: Biennale Rzeźby w Metalu – Warszawa 1968. Eksperymenty sztuk wizualnych w przestrzeni miejskiej.
We wrześniu 1968 roku odbyło się pierwsze i ostatnie zarazem duże przedsięwzięcie artystyczne pod kierunkiem Władysława Dariusza Frycza – „Biennale Rzeźby w Metalu”.
Wykonane podczas tej imprezy rzeźby stanęły w plenerze na terenie Woli, w okolicach Zakładów Radiowych im. Marcina Kasprzaka, które były jednym z głównych organizatorów wydarzenia.
Impreza wpisała się w tożsamość i dziedzictwo materialne powojennej Woli. Do dziś rzeźby można oglądać na terenie dzielnicy, choć większość zmieniła swoją pierwotną lokalizację.
Niemal każdy kojarzy „Żyrafę” Władysława Dariusza Frycza, ale nie wszyscy znają okoliczności jej powstania i szeregu innych prac ulokowanych na Woli.
Warszawskie „Biennale Rzeźby w Metalu” wpisywało się w szersze zjawisko w sztuce polskiej lat 60 XX wieku. Plenery i zjazdy artystów nowoczesnych połączone z sympozjami naukowymi, stanowią swoisty produkt rozpoczynającej się dekady lat 60 XX wieku.
W swoich założeniach miały one znacząco wpływać na krajobraz miejski i wyznaczać postępowe rozwiązania w myśleniu o kształtowaniu przestrzeni dynamicznie rozwijających się miast.
Przyglądając się „Biennale Rzeźby w Metalu” z 1968 roku umiejscowimy je w kontekście kilku wybranych imprez o podobnym charakterze i, które odbyły się w podobnych lat, ale odbywały się w różnych miejscach w Europie: w Wielkiej Brytanii (Londynie), Jugosławii (Zagrzeb) i w Polsce (Warszawie, Zielonej Górze, Elblągu, Osiekach, Puławach i Wrocławiu). Mimo różnych lokalizacji można wskazać na pewne podobieństwa między nimi.
Prowadzący: Konrad Schiller – historyk sztuki, kierownik Muzeum Woli.